Friday, August 20, 2010

Haul Ummul Mukminin Sayyidatina Khadijah Bt. Khuwailid Al Qubro



11 Ramadhan (HARI IBU BAGI ORG YG BERIMAN)
Hari memperingati kembalinya Ummul Mukminin Sayyidatina Khadijah Bintu Khuwailid Al-Kubra isteri kpd Junjungan Besar Nabi Muhammad Sollallahu Alaihi Wa Alaiha Wa'a'lihi Wa Salam ke Rofiqul A'la. Wanita pertama beriman kpd Rasulullah s.a.w. telah melahir 6 caha...yamata Rasulullah s.a.w.

Wanita pertama yang mendapat ucapan Salam terus dari Allah s.w.t. melalui Malaikat Jibril as. kpd Rasulullah s.a.w yg telah mengkhabarkan kpd Isteri Baginda, " Allah s.w.t. telah menyediakan sebuah rumah yg khusus kpd Sayyidah Khadijah di dalam Syurga yg diperbuat dari batu2 permata indah dan cantik tidak ada kebisingan didalamnya dan tidak ada keletihan & kepenatan padanya "

Sayyidatina Khadijah menjawab dgn kebijaksanaan secara sepontan dihadapan suaminya Rasulullah s.a.w. Allahumma Antas Salam Wa Minkas Salam Wa Ilaika Yau'dus Salam Fahaiyyina Rabbana Bis Salam Wa Jibril Alaihis Salam.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda " Barang siapa yang mengembirakan Fatimah sesungguhnya ia telah mengembirakan Aku dan sesiapa yang menyakiti Fatimah sesungguhnya ia telah menyakiti aku & sesiapa yg menyakiti aku ianya mendapat kemurkaan Allah s.w.t." Seperti mana yang telah dikatakan Oleh Rasulullah s.a.w.

Apa lagi kalau malam ini, kita raikan hari IBU Ummul Mukminin Sayyidah Khadijah Al-Kubra Rodiallahu Anha ianya jelas mengembirakan RohNya Rasulullah Sollallahu Alaihi Wa Alaiha Wa'alihi Wasalam dan pasti akan mendapat Rahmat & RedhoNya Allah s.w.t.

Sambutlah malam ini, 11 Ramadhan 1431H (Jumaat mlm Sabtu) dengan bacaan Yassin & Tahlil khasnya kpd Ummul Mukminin Sayyidatina Khadijah Al-Kubra semoga mendapat taufiq dan Hidayah dari Allah s.w.t. Amin Ya Robbal A'lamin. Al-Fatihah...

No comments:

Post a Comment