Tuesday, March 6, 2012

Semangat Besi



Bismillahirahmaanirrahim..
Hai besi kalian besi
Tika kau turun dari langit
Engkau menjadi wali tuhan
Engkau tak boleh rosak binasakan aku
Jika engkau rosak binasakan aku
Derhakalah engkau kepada Allah Taala
Dan kepada nabi Muhammad S.A.W
Akulah sebenar2 Muhammad
Berkat doa “ Laa ilaha illallah Muhammadurrasulullah ”


Senjata pertama kepunyaan ambo ialah sebilah pisau yang dihadiahkan guru kuntau,abang Azam setelah tamat latihan pada december 2004. Setelah pada itu, hati ambo mula terpaut dengan besi dan juga senjata-senjata lain.

Kemudiannya ambo telah menempah sebilah keris buat 'ubat' kata oghe kelate daripada tukang besi di Rengit,Batu Pahat Johor iaitu Sdra Jahidin B Saidek (Orang Bugis) saudara kepada oghe umah ambo.

Pada tahun 2008 pula ambo dihadiahkan sebilah Badik Kelantan Kecil oleh Tn Hj Solehuddin yang dikenali semasa Majlis Ijtimak Ulama Nusantara 2007 & Maulidurrasul Al Jenderami yang Temanya "Warisan Nabawi Di Nusantara". Beliau merupakan peniaga senjata dan barang-barang antik dari Kelantan.



Haah... tu dia dapat peluk keris kayu gergasi semasa mengunjungi Kompleks Kraf , KL pada tahun 2009.

Pada awal tahun 2009, ambo peroleh sebilah parang 2 mata (tajam bahagian depan & belakang) dari sifu.. Dikatakan bahwa ianya adalah milik orang NANING.

Ada satu lagi senjata lama warisan keluarga mem ambo yg jatuh ke tangannya iaitu Badik Bugis.. lengkap dengan kembarnya iaitu sejenis herba yg ambo tak tau namanya serta Minyak Bugis.

Pisau,parang & sabit Madura...dijual sekitar Makam Wali Qutub Madura Kiyai Haji Kholil B Abdul Latif Bengkalan..

Kelengkapan Perang Tentera Kerajaan Utmaniyyah, Turki ada dipamerkan di Masjid Ba Alawi Singapura semasa Majlis Haul Habib Muhammad B Salim B Ahmad B Hassan Al Attas.

Keris,Sundang,Tombak,Tongkat dan senjata di Makam Sunan Drajat Jawa Indonesia.




Eemm..Takkan Melayu Hilang Di Dunia.

Wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment