Monday, October 4, 2010

Mengenang Budi





Tempat jatuh lagikan dikenang
Inikan pulak tempat mula..

Pisang emas dibawa belayar
Masak sebiji di atas peti
Hutang emas boleh dibayar
Hutang budi bawa ke mati

Orang memberi kita merasa
Orang berbudi kita berbahasa

Harimau mati meninggalkan belang
Manusia mati meninggalkan nama

Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung Daik bercabang tiga
Walaupun badan dikandung tanah
Budi baik dikenang juga

Alangkah banyak sungguh pantun-pantun dan pujangga kita bangsa Melayu yang membicarakan tentang budi dan juga bahasa. Sesuai sekali dengan kesantunan dan kesusilaan kita orang Melayu Islami yang sangat menggalakkan umatnya berbudi dan juga mengenang budi.

Masihkah kita ingat siapa guru di kampung halaman dulu yang mula menunjuk ajar kita macam mana nak membaca muqaddam,, alif ba ta sehingga kita pada masa sekarang ini sudah boleh mengaji al quran dengan lancar sekali.

Masihkan kita ingat siapa guru di sekolah rendah dulu yang mula mendidik kita macam mana nak mengenal huruf A , B , C sehingga mana kita boleh lulus di mana -mana universiti sekarang ini.

Ingat !!! Seorang GURU akan tetap dipanggil GURU ,CIKGU atau USTAZ walaupun secara rasmi beliau tidak berkhidmat sebagai guru lagi.

Berbahagialah kepada sesiapa yang masih lagi berhubungan dengan guru-guru kerana mengenang budi mereka itu. Dengan berkat hemmah , kesungguhan dan disiplin merekalah kita semua juga dapat memperolehi ilmu sepertimana yang kita capai sekarang ini.

No comments:

Post a Comment