Monday, January 24, 2011

Nur Muhammad



Hari ini Isnin, 24 safar 1432H... tinggal seminggu je lagi nak masuk bulan maulid nabi dan rasul kite Muhammad s.a.w. Barangsiapa tak gembira dan seronok dengan ketibaan bulan kelahiran rasulullah s.a.w dikhuatiri tiada rasa kasih dan cinta kepada baginda. Barangsiapa tiada rasa kasih dan cinta kepada Kekasih Allah Jalla Wa Azza maka dikhuatiri tidak pula beriman kepadaNya kerana beriman kepada nabi dan rasul adalah satu daripada rukun iman.

" Hasbi rabbi jallalah... maa fi qolbi ghairullah
Nur Muhammad shollallah... Laa ilaha illallah
"

Apakah pulak halnya dengan golongan yang tidak suka malah membenci akan majlis maulid?? Mereka sanggup pula menuduh gerombolan atau kumpulan yang cintakan majlis maulid ini sebagai pembuat bid'ah dan sesat. Na'uzubillahi minzalik..Tidakkah mereka insaf bahawa hanya kerana zat mulia kekasih Allah Azza Wa Jalla , Muhammad s.a.w maka segala makhluk yang lain ini dijadikan... Manusia agung,penyudah dan pelengkap segala kejadian adalah menjadi pokok dan dasar akan segala ciptaan yang lain-lainnya.

Mawlaya salla wa sallim daiman abada
‘Ala habibika khayril khalqi kullihimi
O my Master, send your salutations and blessings forever
Upon Your Beloved, the best of the whole of creation

Muhammadun sayyidul kawnayni wath thaqalayn
Wal fariqayni min ‘urbin wa min ‘ajami
Muhammad is the master of the two worlds
and of Man and the jinn
Leader also of the Arabs, non-Arabs and their kin

Huwal habibul ladhi turja shafa’atuhu
Likulli hawlin minal ahwali muqtahami
Beloved by Allah is he upon whose pleading we depend
From terrors of the Day of Judgement,which on us descend



Pohonlah kepada Allah Taala moga-moga tidak dijadikan ambo ni sebagai umat yang kedekut/ bakhil iaitu kikir daripada berselawat kehadrat Rasulullah S.a.w....Moga-moga dengan berselawat kepada baginda nanti kite semua akan peroleh syafaat.. aaamin

No comments:

Post a Comment