Tuesday, June 28, 2011

Takdir dan Kifarah

Setiap sesuatu yang berlaku telah ditetapkan oleh Allah Taala sebagai TAKDIR. Kita tidak dapat tidak , tidak akan mampu melawan takdir Ilahi melainkan dalam kes-kes tertentu yang melibatkan syafaat,doa dan anugerah Allah Taala. Manakala KAFARAH pula bermaksud tutup.. ibarat seperti orang KAFIR yang tertutup hatinya daripada HIDAYAH.

Tapi kali ni ambo nak ceritakan pasal kafarah yg memberi erti penebus dosa atau menutupi akan salah dan silap kite sebagai manusia yg tak akan lepas daripada berbuat demikian. Kata orang " berat mata memandang , berat lagi bahu memikul" dan " sedih hati mendengar pilu lagi empunya hati yang menanggung".

Bila kite terfikir akan hikmah kejadian sesuatu takdir ke atas kite dengan insaf dan pandangan iman, maka kite akan dapati jawapannya ialah kifarah penebus dosa dan hikmah disebalik takdir tersebut. Langkah-langkah atau tindakan yang sesuai dgn takdir itulah nanti akan diberi balasan kepada kite sama ada baik ataupun buruk. Oleh itu pohonlah kepada Allah Taala supaya kite diberi anugerah untuk bertindak dan beramal bersesuaian dengan takdir yang Allah Taala telah tetapkan pada kite.

No comments:

Post a Comment