Friday, July 8, 2011

Bersih


Jika diceritakan pasal bersih... 3T perlu diambilkira iaitu ;
1. Tauhid
2. Taharah
3. Tazkiyah

Di dalam akidah - pembersihan perlu bagi menolak syirik,kufur,munafik dan murtad kepada pengesaan ketuhanan hakiki iaitu Islam Ahli Sunnah Wal Jamaah. Segala bentuk khurafat, bid'ah, kesesatan dan penyelewengan musti dikikis dan dibuang jauh-jauh di dalam hati sanubari.

Bagi aspek syariat/syarak pula- pembersihan atau taharah diperlukan bagi memastikan amal ibadat sah dan diterimapakai sebagai ibadah yang sebenar sepertimana dikehendaki syarak. Taharah hakiki iaitu membersih diri dari najis dan seumpama manakala taharah hukmi iaitu hadas kecil dan juga besar. Maka hendaklah kite musti belajar ilmu feqah bagi membersihkan amalan syariat kite daripada noda-noda. Begitu juga dengan amalan muamalat lain seperti jual beli, nikah kahwin, jinayah dan sebagainya.

Dari segi hati perangai dan akhlak pula- pembersihan jiwa atau tazkiyatunafsi perlu dipelajari,hayati dan dijalani agar segala sifat keji@ mazmumah tidak melekat dan bersarang di jiwa kite semua. Sebaliknya diisi pula dengan sifat2 terpuji di dalam hati kite. Moga2 Akhlak terpuji yang ada akan menghasilkan nur atau cahaya yang boleh menarik orang lain terpegun; mencontohi dan mengikuti kite pula.

Pendek kata ; Bersih mesti diselarikan dengan 3T iaitu Tauhid,Taharah & Tazkiyah....

p/s- terpulang kepada kite nak masuk dalam kategori BERSIH yang mana... Berani buat berani tanggung...

No comments:

Post a Comment