Monday, June 18, 2012

Cahaya Rasulullah SAW Di Tanah Serendah Sekebun Bunga



Perjalanan Mahabbah Rasulullah S.A.W ke Negeri Serambi Mekah Tanah Serendah Sekebun Bunga Kelantan Darul Naim bermula pada Jumaat 4/5/2012 iaitu selepas Isyak dari Taman Sutera Kajang Selangor Darul Ehsan.. Kali ini 5 orang ahli menyertai trip iaitu Chief Musa, Sdra Amri, Sdra Amin , Sdra Zulkifli dan ambo. Singgah terlebih di Gombak bagi memenuhi undangan Jemputan Walimatul Urus anakanda kepada Tuan Hj Rosli AGROBANK sebelum bertolak ke destinasi Mahabbah di Ahbabul Mustafa Tumpat Kelantan. Tiba di rumah sahabat pada pukul 11.00 mlm dan merupakan tetamu terakhir bagi majlis tersebut. Hampir sejam berada di rumah beliau rombongan meminta izin untuk beredar dan bergerak menuju ke destinasi. ..

Difahamkan bahwa Hj Zainuddin ( Lebai Din ) Sentul juga ingin turut berkonvoi bersama - sama dengan kami.Chief Musa mula mengorak langkah memandu Livina menuju ke Karak Highway sebelum singgah di Stesyen Petronas Bentong bagi memberi peluang kepada Lebai Din yg tiba lebih awal untuk sama-sama menyertai konvoi.

Terus menuju ke Felda Kerteh Terengganu untuk singgah di rumah keluarga Sdra Zulkifli Abdul Ghani. Setelah solat Subuh di masjid , bergerak menuju ke rumah abangnya iaitu Sdra Alias yg terletak tidak jauh dari masjid. Silaturrahmi, santai , doa selamat dan tahlil arwah serta jamuan Nasi Minyak & Lemak Terengganu.

( Selesai Tahlil & Doa Selamat)
Rombongan bergerak ke transit seterusnya iaitu Makam Tok Pulau Manis di Kg Pulau Manis / Serada. Kali ini stereng diserahkan pula kepada sohibul makan ( Sdra Zul ) oghe teganu...Di samping co pilotnya Imam Amin Desa Saujana.

Tiba di Kompleks Makam Syeikh Tok Pulau Manis . Berwuduk sebelum masuk , salam auliya dan bacaan yasin serta tahlil. Selesai bertawasul dan berposing kenang-kenangan. Terdapat tempayan air di pintu masuk makam... Tidak melepaskan peluang untuk menghirup seteguk air ... Mudah-mudahan ziarah makbul dan barakah... Aamin


Rombongan bergerak pula menuju ke Kg Paloh untuk ziarah Makam Tok Ku Paloh. Tidak direzekikan untuk berada hampir di sisi makam kerana berkunci. Rombongan hanya bersalam, tahlil dan bertawasul di pagar sisi makam.

Chief Musa mengambil penyapu membersihkan daun-daun yang gugur di sepanjang laluan ke makam Tok Ku Paloh..( Ini hajatnye .. mudah2an makbul hajat sekelian yg hadir... Aamin)

Siap basuh kaki menggunakan air perigi....


Seterusnya menuju ke masjid berdekatan dengan kompleks makam untuk membersihkan diri serta hal -hal berkaitan sebelum bergerak menuju ke tempat yang dicita iaitu Kelantan Darul Naim.

Singgah makan tengah hari di Setiu Terengganu sebelum menuju ke Homestay Kg Demit Kubang Krian Kelantan. Tiba di homestay pada pukul 4.00 ptg...

Setelah berehat dan menunaikan solat Asar., rombongan bergerak ke Madrasah Ahbabul Mustafa bagi menghadiri Majlis Maulidurrasul Muhammad S.A.W. Tiba di lokasi pada pukul 6.15 ptg ketika majlis sedang rancak berjalan. Habib Omar Tanggul sedang memberikan tausiyah kepada para hadirin.


Selesai solat Maghrib, acara bacaan maulid Diyaul Lami' dialunkan oleh penuntut Madrasah Ahbabul Mustafa di pimpin oleh Ustaz Abu Aswad diselang seli dengan lantunan qasedah selawat memuji Allah Azza Wa Jalla dan Rasulullah S.A.W.

Sohibul Bait ... Ustaz Abu Aswad memberi ucapan alu-aluan kepada hadirin sebelum menjemput
Habib Omar Bin Syihab Palembang menyampaikan tausiyah.


Syeikh Abdur Razak Misri memberikan tazkirah.



Tuan Guru Hj Mohd Hafiz B Hj Selamat Al Jenderami menyampaikan amanat di samping berkongsi pengalaman di dalam mencari Rahsia Kenabian setelah para hadirin digelapkan dengan terganggunya bekalan elektrik bagi menerangi majlis Maulidurrasul semasa ucapan Syeikh Abdur Razak Al Misri.

Acara kemuncak yang ditunggu-tunggu iaitu tausiyah daripada Al Mukarram Al Fadhil Dato Syed Umar Bin Abdul Kadir Al Idrus , Penasihat Agama Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin serta cucunda kepada Ulama Masyhur Tok Ku Paloh.( Syed Abdurrahman B Syed Muhammad Al Idrus ).

Majlis akad nikah bagi Sdra Abu Farid disempurnakan pula oleh Al Habib Omar Bin Syihab Palembang.

Selesai Solat Isyak hadirin dijamukan dengan hidangan nasi minyak serta daging kambing. Rombongan bergerak bersurai dari majlis lebih kurang pukul 11.00 mlm menuju ke homestay di Kubang Krian.



Pada keesokannya... rombongan menziarahi makam ulama tersohor Kelantan , Tok Kenali iaitu Al marhum Muhammad Yusof Bin Ahmad Kenali Al Kelantani tidak jauh daripada lokasi homestay. Perancangan Allah Azza Wa Jalla adalah muktamad, Che Zam berserta Chief Hj Khairuddin telah pun tiba terlebih dahulu apabila kami sampai di lokasi makam Tok Kenali.

Selesai salam auliya' , yasin , tahlil arwah serta doa tawasul yg di pimpin oleh Lebai Din.. Kami bergerak ke Makam Tuan Tabal ( Syeikh Hj Wan Abdussomad Bin Wan Saleh ) di Kg Banggul Kota Bharu manakala Che Zam dan Chief Khairuddin bergerak balik ke KL melalui Terengganu bagi menziarahi Makam Tok Pulau Manis dan Tok Ku Paloh.

Kali ini stereng Livina Chief Musa diserahkan pula kepada Imam Muhammad Amin, tiba di lokasi kawasan perkuburan pukul 10.00 am. Itupun setelah berhenti di warung berdekatan Masjid Kg Banggul bertanyakan penduduk tempatan mengenai arah ke kawasan kubur. Memang luas sungguh kawasan kubur ini. Kami disapa oleh penjaga/pencuci kubur yg bernama Hj Rosdi Osman, warga Singapura dari Keturunan Kesultanan Banten Indonesia...

Dikatakan bahawa terdapat juga makam raja-raja Kelantan dulu-dulu seperti Cik Siti Wan Kembang, Raja Mulut Merah dan ramai lagi. Oleh kerana kesuntukan masa , kami tidak menziarahi makam2 tersebut. Cuma berziarah dan bertahlil di sisi Makam Tuan Tabal sahaja. InsyaAllah akan dilakukan di lain masa nanti. Setelah bersalaman dgn Tn Hj Rosdi Osman serta bertukar-tukar nombor telefon, kami meminta diri untuk beredar... Singgah pekena nasi kandar di permulaan lorong masuk ke kawasan kubur.


Acara berikutnya ialah singgah di Pasar Siti Khadijah Kota Bharu untuk membeli ole-ole untuk dihadiahkan kepada mek bonda di Kampung Betong, Salor nanti. Bergerak menuju ke rumah mek bonda ambo bagi bertemu mata dan sedikit tahlil arwah , doa selamat dan jamuan akok Salor sebelum bergerak untuk pulang ke Kuala Lumpur melalui Machang - Kuala Krai - Gua Musang - Kuala Lipis- Raub - Bentong - Gombak - Kuala Lumpur.

Pukul 2.00pm beredar dari rumah mek bonda ambo di Kg Betong, Salor Kota Bharu Kelantan untuk pulang ke Selangor melalui laluan KB-Mache-Kuala Krai- Gua Musang-Kuala Lipis -Raub-Bentung-Gombak-KL. Kali ni ambo pula yg memegang stereng Livina Chief Musa. Singgah di ESSO Kok Lanas isi minyak sebelum meneruskan sehingga ambo mula rasa ngantuk... hehehe. Serah pula kepada Imam Amin setelah melepasi bandar Kuala Krai. Solat Zohor & Asar Jamak Taakhir di Masjid Tengku Faiz Petra Gua Musang pada pukul 5.00pm.

Pukul 6.00pm ambo sekali lagi pegang stereng memandu sehinggalah sampai di pekan Raub untuk makan malam dan solat Maghrib & Isyak Jamaak Taakhir. Imam Amin sekali lagi memandu dari Raub hingga sampai ke Ampang ( rumah mertuanya) untuk mengambil keluarganya dan dibawa balik ke Sg Merab Sepang. Sdra Zulkifli Putrajaya pula memandu sehingga ke kediamannya di Putrajaya...Akhir sekali setelah sampai di Putrajaya, Sdra Amri diberi tugas sebgai pemandu sehingga sampai ke Taman Sutera Kajang Selangor.... Alhamdulillah tiba di Taman Sutera Kajang Selangor Darul Ehsan dengan selamat pada pukul 12.00 malam....
















No comments:

Post a Comment