Monday, August 13, 2012

Mencari Lailatul Qadar


Telah berada difasa ke 3 Ramadhan Al Mubarak... 10 mlm terakhir yang ada padanya satu saat pada malamnya yang tenang.. malaikat al qadar turun ke bumi turut mengaminkan doa2 dan permintaan hamba2 Allah yang beribadat dan memohon hajat kepada Allah Azza Wa Jalla.

Maka di fasa ketiga iaitu fasa pelepasan daripada api neraka... pintu - pintu masjid pun dibuka untuk mereka yang ingin menghidupkan malam dengan beriktikaf dan beramal di masjid berbanding sebelum ini pada pasa pertama dan kedua... Malah terlebih teruk lagi pada bulan2 selain Ramadhan , pintu masjid sudahpun berkunci selepas selesai solat Isyak... emmm

Sepatutnya tawaran yang diperuntukkan di dalam bulan Ramadhan dijadikan sebagai titik tolak ataupun motivasi dalam beramal menuju keredaan Allah Taala.... Telah diriwayatkan bahawa
kata-kata Ahli Sufi : " Aku terlebih kasih / suka untuk mendirikan Solat Tahajjud 2 rakaat berbanding beribadat kepada Allah Taala untuk mendapatkan syurgaNya."

Pintu2 syurga dibuka seluas-luasnya pada bulan Ramadhan Al Mubarak bagi menarik minat manusia untuk beribadat.. Namun tarikan dan kehendak nafsu manusia tidak dipadam di dalam diri manusia. Adalah sangat rugi jika sekiranya kite beramal pula kerana dorongan nafsu berbanding tarikan kasih sayang terhadap keredaan Allah Taala dan Rasulullah S.A.W.

Sesuatu amalan yang dilakukan di atas dasar kasih dan istiqomah sudah tentu terlebih patut diberi balasan daripada Allah Taala berbanding amalan yang dilakukan di dalam musim tertentu kerana terdapat tarikan tipudaya padanya bagi mereka yang nafsunya tidak tetap ke arah beramal dengan 'bermuka-muka" kepada Allah Taala.


p/s- Alhamdulillah diberi peluang mendengar mutiara nasihat , berterawikh dan bersalaman dengan Maulana Syeikh Syed Afeefuddin Al Jailany Al Qodiry di Al Jenderami pada 8/8/2012 bersamaan 19 Ramadhan 1433H.






No comments:

Post a Comment