Friday, August 3, 2012

Nuzul Al Quran

Tahu , baca , amal , hayati dan ajar. Belajar selok belok al quran dengan susah payah insyaAllah akan berjaya membaca dengan baik. Jika sudah mengetahui sedikit sebanyak hukum mengenai al quran seperti tajwid dan sebagainya... jangan ditinggalkan terus. Hendaklah sentiasa dilazimi bacaannya sekurang-kurangnya satu muka ataupun satu "ain" kata orang tua.. Jika dilazimi nescaya akan menjadi lancar maka dengannya pula akan menjadi lebih mudah untuk bertadarus...

Al quran diturunkan secara beransur-ansur kepada manusia... hikmahnya supaya manusia mudah menerima ajaran tanpa beban. Pengajarannya adalah supaya manusia tidak bergopoh -gopoh di dalam membaca dan mengamalkannya. Di dalam bulan puasa, amalan tadarus adalah rutin dan terpuji... diriwayatkan bahawa Malaikat Jibrail membaca al quran setiap ramadhan sekali namun pada tahun terakhir sebelum wafatnya Rasulullah S.A.W dibaca al quran sebanyak 2 kali.

Selamat menyambut dan meraikan Nuzul Al Quran 17 hb Ramadhan... moga2 mendapat hikmah daripadanya... aaamin

p/s- Bertadarus jangan baca terus. Di dalam tadarus, mesti ada tegur menegur dan baiki membaiki bagi memastikan setiap peserta mendapat faedah daripadanya. Berlapang dada dan bertenang- tenang adalah sebaik-baiknya di antara semua.



No comments:

Post a Comment