Saturday, August 27, 2011

Kembali Fitrah


" Kullu mauludi yuladu 'alal fitrah". Setiap seseorang itu dilahirkan di dalam keadaan FITRAH@BERSIH.. Berbahagialah kepada sesiapa yang masih dapat mengekalkan hal keadaan fitrah dan bersih pada dirinya sehingga ke penghujung usia iaitu dengan mendapat HUSNUL KHATIMAH. Namun sebagai manusia yang tidak lekang dek lupa dan dosa, kembalilah kepada FITRAH sepertimana mula-mula dijadikan oleh Allah Taala di alam arwah dahulu.

Sehubungan dengan perkara FITRAH inilah juga disyariatkan ibadah puasa Ramadhan dan zakat fitrah sebagaimana ia merupakan salah satu jalan kepada kita untuk membersihkan jiwa daripada segala macam kekotoran. "Likulli syaiin 'alamatun". "Bagi setiap sesuatu itu tertentu baginya alamat/tanda." Jikalau haji- mendapat haji mabrur.. begitu jugalah dengan ibadah puasa.. sudah semestinya ada tanda jika mendapat keredaan Allah S.W.T. Sepatutnya kite meneliti tanda2 yang ada hasil daripada amalan puasa yg kite akan sempurnakan sedikit masa lagi sebelum menjelang hari raya Aidil Fitri sesuai dengan keraiannya nanti.

P/s- Ambo nak ucapkan selamat hari raya eidul fitri , maaf zahir batin di atas segala salah silap sama ada sengaja atau tidak, zahir atau batin , kecil dan besar kepada saeng sobat dan rakan-rakan sekelian.

No comments:

Post a Comment