Monday, October 24, 2011

Mabrur


Mabrur (bahasa Arab) yang berasal dari kata barra-yaburru-barran yang artinya taat berbakti. Kata-kata albirru artinya ketaatan, kesalehan atau kebaikan. Sedangkan mabrur sendiri artinya haji yang diterima pahalanya oleh Allah SWT.Dalam kaitan ini, Nabi Muhammad SAW bersabda: alhajjul mabruru laisa lahul jazaa-u illal jannah yang artinya, “Haji yang mabrur tiada balasan kecuali surga.’’ (HR Bukhari dan Muslim).

Ibadah haji dinilai mabrur, apabila memiliki beberapa kriteria berikut ini.

Pertama, motivasi dan niat ibadah tersebut ikhlas semata-mata menghadap reda Allah SWT.

Kedua, proses pelaksanaannya sesuai dengan manasik yang telah dicontohkan Rasulullah SAW yakni syarat, rukun, wajib bahkan sunah ibadah tersebut terpenuhi.

Ketiga, biaya baik untuk ibadah haji, biaya perjalanan maupun biaya untuk keperluan keluarga yang ditinggalkan diperoleh dengan cara yang halal.

Keempat, dampak dari ibadah haji tersebut adalah positif bagi pelakunya, yaitu adanya perubahan kualitas perilaku ke arah yang lebih baik dan lebih terpuji.

Haji mabrur juga dicapai oleh orang yang melaksanakannya sesuai dengan syarat, wajib dan rukunnya dan saat melaksanakannya dia tidak melakukan kemaksiatan sepertirafats, fusuk dan jidal.

Yang dimaksud dengan haji yang mabrur adalah haji yang diterima oleh Allah SWT dan lawannya adalah haji mardud.

Banyak ulama menyatakan, ciri-ciri dari haji mabrur yang paling utama adalah berubahnya perilaku menjadi lebih baik setelah berhaji.
Meningkat semangat belajarnya, meningkat usahanya untuk keluarga juga meningkat semangat pengajiannya.Hubungan dengan keluarganya, membina anak-anaknya untuk beribadah semakin meningkat setelah pulang dari ibadah haji.



Telah berkatalah oleh Kiyai Haji Abdul Jalil Bakri , Pondok Pensantren Darul Tauhid Brongkal Al Jenderami,Malang,Indonesia di Majlis Meraikan Rombongan Jemaah Haji di Al Jenderami pada 22 Oktober 2011 bahawa mengerjakan amalan rukun islam itu seumpama mendirikan rumah iaitu :

1. Ucapan dua kalimah syahadah. Ucapan ringkas yang senang diucap tapi berat timbangan jika disertakan dari hati yang tulus ikhlas iaitu " Asyhaduanla ilaaha illallah, Wa asyhadu anna Muhammadarasulullah ". Kalimah Tauhid inilah asas bagi Iman,Islam & Ihsan.

2. Solat 5 waktu. Lebih berat berbanding ucapan kalimah tauhid. Namun banyak yang ambil ringan dan meninggalkan solat kerana banyak faktor termasuk sibuk, susah kerana pekerjaan dan pelbagai macam dalih lagi. Solat yang merupakan tiang agama adalah ibadat pertama yg akan disoal di dalam kubur dan di akhirat kelak.

3. Puasa Ramadhan. Lebih berat lagi berbanding solat 5 waktu. Manusia dikehendaki menahan diri daripada makan minum serta perkara-perkara yang membatalkannya. Puasa ibarat seperti dinding yang membentengi diri kita daripada musuh-musuh iaitu syaitan, nafsu syahwat,tarikan dunia dan tipu daya makhluk.

4. Zakat iaitu mengeluarkan sebahagian harta yg tertentu kepada yang berhak dan zakat fitrah sesuai dgn syarak. Zakat fitrah yang sinonim dengan puasa ramadhan dan zakat-zakat lain spt hartabenda,perniagaan,emas,binatang ternak dan hasil pertanian pula dijadikan sebagai satu wasilah dalam pembersihan diri,harta dan sebagainya. Begitujugalah dengan rumah kediaman kita, mesti bersih dari segala kotoran dan najis walau sebesar manapun.

5. Ibadat umrah & haji. Kemuncak segala ibadah kerana terdapat kesusahan yang paling maksima padanya sama ada dari segi belanja, persiapan diri, waktu, kekuatan zahir dan mental serta ilmu yang mendalam mengenainya. Di dalam pembinaan rumah ia diibaratkan seperti bumbung yang menyempurnakannya sebelum boleh diduduki oleh kita.

p/s- Telah dinyatakan oleh al Fadhil Kiyai Hj. Abdul Jalil Bakri bahawa setiap orang akan pergi mengerjakan ibadat haji & umrah sesuai dengan jawapannya terhadap seruan Allah Taala yang disampaikan melalui lisan Nabi Ibrahim A.S semasa berada di Mekah Al Mukarramah suatu ketika dahulu. Moga2 Allah Taala mudahkan jalan bagi kite semua untuk sampai ke sana. aaamin.

No comments:

Post a Comment