Tuesday, September 13, 2011

Bermula Dengan 1 Titik



Ada satu teka teki... Apakah permulaan bagi segala sesuatu? Ramai yang menyatakan bahawa dengan titiklah segala sesuatu akan bermula... Jika tidak kenapa " Titik Permulaan" seringkali diungkapkan bagi menyatakan akan sesuatu hal kejadian.

Di dalam surah Al-Haj pula, ayat ke 5:
Firman Allah SWT:

ياأيها الناس إن كنتم في ريب من البعث فإنا خلقناكم من تراب ثم من نطفة ثم من علقة ثم من مضغة مخلقة وغير مخلقة لنبين لكم ونقر في الأرحام ما نشاء إلى أجل مسمى ثم نخرجكم طفلا ثم لتبلغوا أشدكم ومنكم من يتوفى ومنكم من يرد إلى أرذل العمر لكيلا يعلم من بعد علم شيئا وترى الأرض هامدة فإذا أنزلنا عليها الماء اهتزت وربت وأنبتت من كل زوج بهيج

Mafhumnya:
Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur), maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setitis mani……(hingga akhir)

Nah... begitulah asal kejadian kite manusia iaitu dari titik nutfah ibu dan bapa.


Di dalam kalam tulisan pula, kata-kata dan tulisan dimulakan dengan huruf. Gabungan huruf-huruf akan menghasilkan kalimah seterusnya menjadi ayat yang akan memberi makna atau pun faham kepada kita. Macam mana huruf2 dapat dibentuk? Huruf-huruf pun tidak akan terbentuk jika tidak dimulakan dengan titik terlebih dahulu. Contohnya tidak akan terbentuk huruf a,b,c atau alif,ba,ta dan sebagainya jika tidak dimulakan dengan melekapkan pena@qalam yang mengeluarkan dakwat pada permukaan kertas terlebih dahulu.


P/S- Beruntunglah kepada sesiapa yang mendapat titik permulaan yang baik di dalam hidupnya dengan kalimah toyyibah. Kemudian menjaganya sehingga kepada titik penghabisan dengan mendapat husnul khatimah. Maka marilah kite berdoa dan berusaha bersungguh-sungguh moga2 Allah Taala mengurniakan " titik pusing" atau " turning point" daripada sesat kepada hidayah, jahil kepada ilmu dan lagha maksiat kepada taat beramal.

No comments:

Post a Comment