Friday, September 16, 2011

Cermin Diri



Sekali-sekali dok depan cermin tengok muka,badan dan sebagainya bagus juga. Dapatlah periksa berapa kedut dah timbul kat muka. Mata pulok guano?? Kalu hok pakai cermin mata tuuh, acu cuba tanggalkan sekejap. Ooh dah rabun rupanye ye. Belek-belek pula rambut di kepala, dah semakin botak pulak ... hehehe .. Hok warna putih pun makin banyok doh nii... Laa tua dah aku nii ye!!! Tu belum tengok perut,lutut,kaki dan lain-lain lagi...

Dalam umur tua niih.. panca indera pun dah semakin kurang cerap. Anggota badan pun semakin lemah dan tak bertenaga.. Sepatutnya sama-samalah MUHASABAH DIRI di atas perilaku dan tindak tanduk lampau masing-masing... mana yang kurang ditambah.. mana yang salah diperbetulkan... mana yang jahat dibuang.. mana yang elok dikekalkan..

Jangan pula sibuk mencari pelbagai aib orang lain sehingga bermusuh-musuhan dan bermasam muka di antara satu sama lain sedangkan semata-mata mahu menutupi kelemahan diri.

" Paku Dulang Paku Serpih. Mengata Orang Dia Yang Lebih"
" Kata Orang Dia Pun Dua Kali Lima"
" Kata Kot Durian , Woh Setto(manggis) Pun Sama"
" Satu Telunjuk Menuding Ke Arah Orang, Empat Jari Tunjukkan Diri Sendiri."
.


p/s- Alangkah baiknya jika kite sama2 umat Melayu Islam Ahli Sunnah Wal Jamaah sama2 buang yang keruh ambil yg jernih dan sama2 bertolong-tolong di dalam mengerjakan taat serta menjauhkan jahat.

No comments:

Post a Comment