Monday, September 12, 2011

Cincin @ Ring



Cincin diberi sebagai bukti
Sebagai bukti janji terpateri
Janji terpateri sehidup semati
Sehidup semati kekal abadi











Kekal abadi reda Ilahi
Reda Ilahi kasih sejati
Kasih sejati itulah hakiki
Itulah hakiki cita dihati..


Bulan ni... genap 11 tahun ulangtahun perkahwinan ambo dengan isteri pertama... hehehe. Tarikh keramat iaitu :
1. 12 September 1999 (Bertunang)
2. 26 Ogos 2000 (Akad Nikah)
3. 27 Ogos 2000 (Persandingan)
4. 3 September 2000 (Majlis Sambutan)

Alhamdulillah kekal sehingga kini jodoh perkahwinan ambo, moga2 dikurniakan payung rahmat kasih sayang dari Allah Taala sehingga ke akhir hayat hingga membawa ke syurga.... aaamin.

Nak dikisahkan di sini pasal cincin atau pun ring dlm bahasa omputihnyo pulak...sebab kenapa ye cincin ni diambil sebagai simbol dalam menyatakan sesuatu ikatan perkahwinan... Ambo raso mungkin sebab cincin ni comel,cantik,indah dan molek dipakai oleh lelaki & perempuan ( pengantin laa tu ye). Semua pun sudah maklum bahwa cincin ni dipakai di jari manis tangan. kenapa tidak dipakai di kaki? Ni pun mestilah ada sebab musababnyo ye.. Mestilah dipakai di tangan kerana tanganlah yang menjabat ketika bersalam mengambil janji setia memikul tanggungjawab dan juga kuasa.

Di dalam proses perkahwinan terdapat 4 fasa melibatkan cincin atau ring iaitu :
1. Ring pertama - merisik
2. Ring kedua - bertunang
3. Ring ketiga - bernikah/kahwin
4. Ring keempat - sesudah akad... iaitu "suffer ring" kerana sudah terbeban dengan tanggungjawab dan tugas bagi suami dan juga isteri akan hak2 masing-masing.



P/S- Tapi kini ambo dok perati,,, banyak pula pasangan lelaki perempuan yg belum masuk mana2 ring pun sudah bebas merdeka ke sana ke mari bergaul di antara satu sama lain. Mungkin depa2 semua nih masuk dalam kategori
" KING OF THE RING". Depa lupa kot pasal lingkaran api neraka yang akan membakar jiwa apabila disiksa kerana mengingkari syarak yang telah dijelaskan.

No comments:

Post a Comment